Release Your Bounce – löparsko med AR-spel

ASICS Novablast 2 är en smidig och responsiv löparsko som ger en extra studsig känsla och energi ute i spåret. Skon tar löpningen till nya dimensioner – både mentalt och fysiskt. Dessa aspekter ville Stadium och ASICS ta vara på i kampanjen och illustrera på ett innovativt sätt.

Lösning

Den kreativa lösningen landade i ett antal Reels-filmer där vi får följa dansare som springer, hoppar och dansar sig genom Göteborgs gator. Och för att kunna ta en liknande upplevelse ännu närmare konsumenterna utvecklades Snapchat-spelet Bounce Blast. I spelet kan du se hur skorna sitter på fötterna och uppleva världen på ett nytt och roligt sätt. Utmaningen i spelet går ut på att kunna röra sig så snabbt som möjligt och samla poäng genom att ”blasta” hinder på vägen i en augmented reality-värld. 

Kampanjen Release Your Bounce gick live i augusti 2021 i sociala medier, hemsida, nyhetsbrev och butik.

Release Your Bounce-kampanjen är framtagen av Stadium och Glory Days i samarbete med DVA, som utvecklat AR-spelet för Snapchat. 

Resultat under första veckan

  • 408 000+ impressions på Snapchat-spelet
  • I genomsnitt spenderade användarna 51 sekunder i spelet.
  • 18 000+ delningar av Snapchat-spelet med share rate på 4.57%.
  • I videoannonseringen spenderade man i genomsnitt ca 10 sek med att interagera med spelet efter att ha swipeat upp på annonsen.